Triest (2 november 2009)

Misschien kan de reparatieservice van Canon zich eens updaten. Mijn laatste ervaringen met de Canon reparatieservice zijn toch minder positief. Om je apparatuur vakkundig gerepareerd te krijgen, heb je doorzettingsvermogen en engelengeduld nodig. Natuurfotografen hebben dat wel, maar niet om te wachten tot een lens na bijna vier maanden is gerepareerd. Hierbij mijn (lens)relaas …

Allereerst bestaat de reparatieservice ETB niet meer. Mijn naar ETB verstuurde lens kreeg ik daarom retour. Aansluitend heb ik de lens verstuurd naar Tech Repair in Bergen op Zoom (week 24). Op hun beurt hebben zij de lens ter reparatie aangeboden bij DSP in Nederweert. Na een eerste check is er een kostprijsopgave naar mij verstuurd. Na akkoord konden de onderdelen in Japan besteld worden. Deze liggen niet in Nederland op voorraad en zelfs niet binnen Europa. Uiteindelijk na ca. 3 maanden komt het bericht dat de lens klaar is en wordt verzonden. Hoera. Alleen ik was te vroeg met hoera roepen, want mijn lens had in een keer een ander serienummer gekregen… De vraag rees bij mij op: Hoort deze lens mij toe? Navraag bij DSP leverde geen antwoord. Navraag bij Tech Repair bracht het antwoord. Een nieuw onderdeel zorgde meteen voor een ander serienummer. Opgelost. Daarna wilde ik mijn UV-filter erop draaien. Daarbij zag ik hoeveel stofdeeltjes nog in het lenshuis aanwezig waren. Dat hoorde niet volgens Tech Repair. Dus opnieuw opgestuurd naar Tech Repair. Binnen enkele dagen zou het in orde zijn. Na een paar weken nog eens geïnformeerd bij Tech Repair. Het bleek dat de vorige reparatie door DSP niet correct was uitgevoerd. Er ontbrak nog een onderdeel, welke nu in bestelling was. In week 43 is het gerepareerd en verstuurd. De lens is meermaals aangeboden op het afleveradres. Alleen trof de koerier hier niemand thuis. De lens kon nu bij de koeriersdienst in Hengelo (O) worden opgehaald. Vorige week heb ik de lens, na vier maanden van omzwervingen, opgehaald bij het depot van de koeriersdienst.

Dat bij de firma DSP in Nederweert met volledige 100% zorgvuldigheid wordt gewerkt, trek ik in twijfel. Dit omdat ik diverse mensen met hun reparaties terug heb zien komen. De gedane reparatie en/of controles op de reparatie gebeuren onvolledig, dan wel onzorgvuldig. Reparaties zijn wellicht geen core-business voor Canon. Verkopen wel. Een schrale troost: soortgelijke verhalen hoor ik ook vanuit het Nikon kampement. Misschien heeft het te maken met gedrevenheid en betrokkenheid. Betrokkenheid geeft verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is toch waar het tegenwoordig vaker aan lijkt te ontbreken.{gallery}Triest{/gallery}

Post a comment